torsdag 18 juli 2013

Under: Vapen och Skada

Vapen är farliga. Det krävs dock att det finns en krigare som svingar svärdet, eller en bågskytt som spänner bågen.

Som det ser ut i de vanligaste spelen så är skadan lagd till vapnet. Som ett första exempel på detta så gör en morgonstjärna 1-8 i skada, en dolk 1-4 i skada i Greyhawk; detta oavsett vem som svingar det. Detta fortsätter sedan vidare genom fler böcker jag bläddrar igenom.

Man har begränsat rollpersonerna i dessa system på det enkla sättet att säga att vissa vapen är förbjudna att använda och vissa rustningar likaså. Tänk om man skulle ta bort dessa begränsningar?

Jag har läst en hel del på bloggar och forum samt läst vänners tankar kring detta och sett att man kan sätta att ALLA vapen gör 1t6 i skada. Ett magiskt vapen på +1 skulle i detta fall göra 1t6+1 och ge +1 på att träffa, oavsett vilken person som svingar det fortfarande.

Så visst har krigaren sin fördel att ha lättare att träffa med sitt vapen, han har oftare en skadebonus, tyngre rustning och mycket mer HP. Ej att förglömma.

MEN man skall ju inspireras av de olika system man dyker på i jakten på hur man själv vill ha det. De flesta system ser olika på saker och ting och jag säger inte att något är fel utan det har sin charm i sin spelvärld, i sitt spelsystem. Dessa spelsystem inspirerar ju mig till det system jag själv väljer att köra med.

Jag har allt som oftast varit emot "ihopklumpningar" av vapengrupper. Jag har tidigare gillat att långsvärd gör "si och så skada" och att stridsyxan "så mycket skada". Skall gå ifrån det nu.
Att dela in vapen i grupper om storlekar som i Labyrinth Lord om jag förstått saken rätt kan ju vara en första del på vägen till det system jag skall köra men även där så är skada kopplad till vapen vilket skall kapas inom kort - inte i LL utan i Under såklart! ;)

Att dela in vapen i Grupper

Jag delar i Under in vapen i 4 olika grupper. Dessa är i nuläget Lätta, medel, tyngre samt Avstånd. Egentligen finns det fler grupper men dessa har inte med vapen att göra utan tankarna går kring magi.

Med lätta vapen menas bl a dolkar och enhandsfattade vapen av sådan vikt att de är sedda som ett sidovapen eller på sin höjd som ett bestick.

Med Medel menas enhandsfattade vapen av en sådan storlek att de troligen är avsedda för krig eller att vara ett primärt vapen eller ett verktyg för sådana jobb som att besegra träd och sten.

Med tyngre menas vapen av sådan typ att de måste fattas med båda händerna och att man blir riktigt svettig av att använda dom och folk skulle se på en konstigt om man försökte använda det som bestick.

Med avstånd menas vapen som skjuter iväg en projektil av trä eller metall och när skada uppstår så är oftast den som avfyrade projektilen på säkert avstånd ifrån den som träffades.

Snabbt kan sägas att dessa vapen gör i grunden "0" i skada. Ett +1 vapen gör 1 i skada och det finns väl andra varianter men skadan kommer ifrån vem som håller i vapnet och inte vapnet i sig.

Klassbaserade vapenskador

I Under kan alla till en början göra 1t4 i skada med ett vapen; oberoende av storlek eller form. Till och med taskigare än det att alla gör 1t6 men gör man ökad skadetärning beroende av klass och rang så blir det genast lite mer varierande.

Följande lista är en första sammanställning och skall tas med en nypa salt.

En lista på tärningar via klass; (lätt/medel/tyngre/avstånd)


Krigare (L;t6/M;t8/T;t10/A;t6)
Bäst tränad i vapenkonst och har klart störst skadepotential med det hen har i händerna. Kommer med rang få högre skadetärningar. En krigare i Under är helt klart en kraft att räkna med.

Rustbärare (L;t6/M;t8/T;t10/A;t6)
Till en början snarlik krigaren men Rustbäraren kommer efter ett tag mer avika till försvar och ökar egentligen aldrig skadan något mer.

Bågskytt (L;t6/M;t8/T;t8/A;t8)
Bågskyttens styrka sitter i avstånd och kommer på kort tid vara den som delar ut mest skada med pil och båge. 

Utbygdsjägare (L;t6b/M;t6/T;t6/A;t8)
Denna klass drar av både tjuven och bågskytten. Som den vane jägaren så är den till en början jämnfarlig som bågskytten.

Tempelriddare (L;t6/M;t8/T;t8/A;t6)

Präst (L;t4/M;t6/T;t6/A;t6)
Helare (L;t4/M;t4/T;t4/A;t4)
Häxa(L;t4/M;t6/T;t6/A;t6)

Häxjägare (L;t6/M;t6/T;t6/A;t6)

Tjuv (L;t6/M;t6/T;t6/A;t6)
Lönnmördare (L;t6/M;t6/T;t6/A;t6)
Gycklare (L;t6/M;t6/T;t6/A;t6)

Skuggmästare (L;t4/M;t6/T;t6/A;t4)

Magiker (L;t4/M;t4/T;t4/A;t4)
Dockmästare (L;t4/M;t4/T;t4/A;t4)
Nekromantiker (L;t4/M;t4/T;t4/A;t4)

Svärdsmagiker (L;t6/M;t8/T;t8/A;t4)

Återkommer med mer förklaringar inom kort. Bl a det faktum att tärningarna är varierande med rang och därför måste listan ovan ses med detta i åtanke.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar