tisdag 23 april 2013

En titt på Unders Kall


Under lockar alla sorter

När man skapar en karaktär till äventyr i Under så slår man på tabellen för Unders Kall beroende av vilket folkslag man tillhör. Det finns många anledningar till varför man söker sig till djupet. Det kan vara den enkla anledningen att man söker ära och berömelse, rikedomar till att man skall återhämta ett specifikt objekt kanske som tillhört ens familj, klan, folk eller liknande. Kanske kidnappades ens ungdoms kärlek och fördes ner i djupet, kanske jobbade ens far i fängelset och har inte hörts av sedan katastrofen?

OBS! Tabellen är ju mer nyttig då man skapar en ny karaktär som kanske inte är med i en förutbestämd kampanjmodul som en spelledare gjort. Men om det dör någon i jakten på Ar-urmurs skattkammare så behöver man kanske ett nytt offerlamm och Bunj Brödbakaren kanske joinar upp fast med en helt egen agenda...


1t? Människa

1. Brodern 
Din familj vinkande av dig med tårar i ögonen. De hade bett dig att stanna men det var med stor beslutsamhet du valde att lämna hemmets trygga hamn för att vandra genom farlig och eländig terräng till den plats där din äldre bror försvann för så många år sedan. Du är besluten att hämnas honom och ge honom en riktig begravning.

Extra startutrustning: En varm filt som doftar av hemmet, en redig yxa som tillhörde din far och 3 dagars matransoner kvar tillagade av din mor och syster.


2. Monstret
Er by härjades av monstret i flera dagar (1t3 Misthrak 2. Kloorath 3. Blodiir). Den kom på natten och dräpte många oskyldiga själar och boskap. Din minsta syster var den sista att mista livet. Du har spårat detta monstrum i flera veckor nu och din jakt har lett dig till Under - den västra världens största helveteshål.  Du är fast besluten att dräpa monstret och ta med dess huvud tillbaka med till byn. Ett par kistor guld skulle inte heller skada.
Extra startutrustning: En stadig sköld att skydda sig från monstrets attacker,  om monstret är Misthrak så får man 3 flaskor motgift mot sömn, mot Kloorath får man 3 silverpilar och ett kortsvärd i silver,  mot Blodir får man en helig symbol, krita och några pergament och anteckningen “locka in honom i cirkeln”. 


3Testamentet
Din Farfar och hans bror hade ett ägarbrev på den stora gård du är uppvuxen vid. Det senaste året har en lumpen Nobelman börjat kräva din familjs gård. Din Farfars brev försvann då hans hus brann men du vet att brodern hade en kopia. Nu är det ju bara synd att han försvann i Under för snart 10 år sedan och ni vet i era hjärtan att han ej lever längre. Men du har begett dig till Under för att din mor och sjuklige far skall få behålla släktgården. Någonstans i djupet finns det sista hoppet till detta.
Extra startutrustning: Svärd som gått i generationer i er familj “Pestbane” (+1 mot spindlar och råttor), en mycket gammal oljelampa och din farfars pipa.


4. Den fattige Piraten
Du har jobbat nere i hamnen hela ditt liv, följt med på några resor med hårdföra män. Men efter att ha förolämpat en av de mer rika kaptenerna så blev du bannlyst från havet. Men du har hört om Under och dess skatter och med en tom kista på en stulen dragvagn så har du gått hela vägen till berget med ett mål att återkomma till staden med kistan full av guld och juveler och köpa dig ett skepp!
Extra startutrustning: Kroksabel, en tom kista, en flaska med rom, en tam papegoja och skeppskorpor för tio dagars grottutforskande.


Dessa tabeller kommer utökas och vara en grundbult i skapandeprocessen för en kampanj i Under. Snabbt så komer man ha ett besynnerligt mål med varför man är dum nog att bege sig ner i djupet och kommer att underlätta i besynnerliga konversationer i gruppen.

Mer Under

Nivå B2
Nivå A1
Nivå B1
Liten titt på A1 och B1
Unders Visa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar